VvSL | DecaZine 29

“Het kost moeite deze leerlingen in een onderzoekende stand te krijgen.” Voor haar onderzoek ging Daphne Wiersema in gesprek met verschillende decanen over dit thema, sprak ze met enkele ASS-experts en verdiepte zij zich in de literatuur daarover. “ Uit dit onderzoek kwam naar voren dat er verschillende aspecten zijn die jongeren met ASS kenmerken en dat deze op verschillende wijzen invloed kunnen hebben op hun loopbaanoriëntatie. Er is niet één kenmerk van ASS dat voor alle jongeren geldt, en dat betekent ook dat de hinder, die jongeren met ASS ondervinden tijdens dat proces, kan verschillen. Kennis over de specifieke kenmerken van ASS kan decanen en loopbaanbegeleiders helpen deze doelgroep beter te begrijpen en effectiever te begeleiden .” Wiersema vertelt over een gesprek dat een loopbaanbegeleider voerde met een jongere met ASS. Die vertelde dat hij van álle opleidingen een samenvatting had geschreven. De leerling had dus letterlijk van alle opleidingen die hij gevonden had, informatie gelezen en daarvan vervolgens een samenvatting gemaakt. Deze verdieping in alle mogelijke opleidingen heeft hem enorm veel werk, tijd en energie gekost. Wiersema: “ Deze jongere heeft, door de focus op de details, het grotere geheel uit het oog verloren .” Deze detailgerichtheid wordt in de handreiking omschreven als een van de belangrijke kenmerken van jongeren met ASS in relatie tot LOB. “ Het zou waardevol geweest zijn, als de begeleider de informatie gedoseerd had leiding n p Daphne Wiersema DecaZine 29 juni 2021 31

RkJQdWJsaXNoZXIy MjI3ODc=