VvSL | DecaZine 29

Een handreiking voor de begeleider door Simone Kouwenberg Steeds vaker maken jongeren met een stoornis in het autismespectrum (ASS) na de middelbare school de overstap naar het hoger onderwijs. Een mooie ontwikkeling, want jongeren met ASS dragen een rugzak vol kwaliteiten en talentenmet zich mee die waardevol zijn voor het onderwijs en de arbeidsmarkt. Tegelijkertijd verloopt het proces naar een studiekeuze vaak minder soepel dan bij jongeren zonder ASS. Bij verschillende decanen en loopbaanbegeleiders rees de vraag ‘hoe jongeren met ASS te begeleiden bij een loopbaanoriëntatieproces’ . Daphne Wiersema, als hoofddocent verbonden aan het Lectoraat Kansrijke Schoolloopbanen in een diverse stad in een diverse stad en docent binnen de Leergang Loopbaancoaching aan de Hogeschool van Amsterdam, ging op onderzoek uit en schreef een praktische handreiking vol informatie over ASS in relatie tot LOB en tips voor de loopbaanbegeleider. Met Daphne bespreek ik de meerwaarde van de handreiking en lichten we daaruit een paar aspecten die praktisch toepasbaar zijn in onze dagelijkse praktijk als decaan/ loopbaanbegeleider. Loopbaanbeg voor leerling met ASS 30

RkJQdWJsaXNoZXIy MjI3ODc=