VvSL | DecaZine 27

In november waren de algemene ledenvergadering en de keynote speech noodgedwongen alleen via een link te volgen. VvSL-voorzitter Minette van den Bemd was geboeid door het in juni verschenen boek “Leer je kind kennen- over ontplooiing, leren, denken en het brein” van Jelle Jolles. Een interessegebied voor alle leden, en daarom nodigde de congrescommissie neuropsycholoog en schrijver Jelle Jolles uit de lezing van 2020 te verzorgen. De ingelogde leden konden de verhelderende lezing van Jelle Jolles “ De adolescent als studiekiezer” rechtstreeks bekijken en vragen stellen. Niet alle leden waren op dat moment in staat de lezing te volgen en niet alle vragen konden in die korte tijd beantwoord worden. En dat is jammer bij zo’n voor iedereen pakkend onderwerp. Bestuur en redactie vroegen Jelle Jolles het onderwerp van zijn lezing met verwerking van enkele vragen nogmaals te bespreken in een artikel voor DecaZine. Wij zijn Jelle Jolles veel dank verschuldigd dat hij aan dit verzoek gehoor heeft willen en kunnen geven. Leer je l kennen De adolescent als studiekiezer Waarom doet een slimme tiener soms van die oliedomme dingen? Hoe komt het dat veel leerlingen zo weinig tijd besteden aan hun studie? Wat zorgt ervoor dat ze gebiologeerd zijn door hun smart phone, door Instagram en Facebook? En wat is de reden dat veel leerlingen zo veel moeite hebbenmet het kiezen van hun profiel of de studie na de middelbare school? door Jelle Jolles Dat is omdat zij nog ‘werk in uitvoering’ zijn. Hun hersenen rijpen nog door tot ver na het 20 e jaar. Die hele, lange periode van de adolescentie – van ongeveer tien tot ongeveer 25 jaar – is nodig om vaardigheden, kennis en ervaringen op te doen. Daarom heeft de grote meerderheid van jongeren op de middelbare school nog veel moeite met het plannen, het kiezen en beslissen, met het overwegen en het oordelen en redeneren. Beschouw daarom de adolescent als een rups; hij is nog in ontwikkeling tot vlinder. Gooi je de rups in de lucht en zegt ‘ Vlieg! ’ dan is het effect te voorspellen. Tieners moeten dus begeleid worden, want ze zijn nog niet de jonge versie van een volwassene. Ze hebben gerichte steun, Context shapes the brain. 8

RkJQdWJsaXNoZXIy MjI3ODc=